Ύλη για το μάθημα της Χριστιανικής και Βυζαντινής Αρχαιολογίας και Τέχνης:
Για όσους διάβασαν το βιβλίο της κ. Ναυσικάς Πανσελήνου, Βυζαντινή Ζωγραφική:
Η Εισαγωγή (σελ 21-27)
Επίσης από το ίδιο βιβλίο, από την Πρωτοβυζαντινή και Παλαιοχριστιανική
Τέχνη οι σελίδες 31-47 (και αναγνώριση των εικόνων), το κεφάλαιο για την
ιστορία και την τεχνική της δημιουργίας Μωσαϊκών και Ψηφιδωτών (σελ.
47-64, και σελ. 68-89), το κεφάλαιο για τις τοιχογραφίες ως την
εικονομαχία (σελ. 89-95) και τα κεφάλαια τα σχετικά με τις εικόνες, την
καταγωγή τους, τους τρόπους κατασκευής τους και το ιδεολογικό τους
υπόβαθρο (σελ. 97-105).
Από τη Μεσοβυζαντινή περίοδο στο ίδιο βιβλίο το κεφάλαιο σχετικά με την
Εικονομαχία (σελ. 129-134), το κεφάλαιο για την Αναγέννηση των Μακεδόνων
(σελ. 135-137), το κεφάλαιο για τη δημιουργία του εγγεγραμμένου
σταυροειδούς ναού με τρούλλο και το εικονογραφικό του πρόγραμμα (σελ.
138-142), και τα ψηφιδωτά του 9ου και του 10ου αιώνα (σελ. 142-151).
Για όσους διάβασαν το βιβλίο της κ. Ιωάννας Στουφή Πουλημένου, Χριστιανική
και Βυζαντινή Αρχαιολογία και Τέχνη:
55-75 (ζωγραφική των τάφων και των κατακομβών, θέματα και αλληγορικά
σύμβολα), 88-93 (Αγάλματα, παραδείγματα Καλού Ποιμένα, Χριστού Ορφέα,
Χριστού ως φιλόσοφος ή Δάσκαλος), 95-109 (πρώτες εκκλησίες και
αρχιτεκτονική ναών), 134-155 (τα μέρη της Βασιλικής και τα προσκτίσματα),
201-221 (Παλαιοχριστιανική Εικονογραφία – Θεσσαλονίκη – Ραβέννα) 224-227
(Νίκαια και Μονή Σινά), 234-240 (Τοιχογραφίες και Εικόνες
Παλαιοχριστιανικής Εποχής), 267-271 (ζωγραφική Εικονομαχικής περιόδου),
309-328 (Εικονογραφικό πρόγραμμα βυζαντινών ναών)
Οι φοιτητές οφείλουν να αναγνωρίζουν και να αναλύουν τις συνθέσεις των
μνημείων της Θεσσαλονίκης, της Αγίας Αικατερίνης του Σινά, του Ναού της
Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νίκαι της Βιθυνίας και της Ραβέννας, οι οποίες
αναλύονται λεπτομερώς στο μάθημα και ευρίσκονται στο συμπληρωματικό υλικό
φωτοτυπιών που διατίθενται στο φωτοτυπείο «η Λύση», απέναντι από τη Σχολή.
Το μάθημα θα εξεταστεί προφορικά.
Η Διδάσκουσα
Διοτίμα Λιαντίνη
Καθηγήτρια