Κεντρική σελίδα » Ανακοινώσεις και Εκδηλώσεις » Ανακοινώσεις » Σημαντικά Γεγονότα » Προβολή Σημαντικού Γεγονότος

Προβολή Σημαντικού Γεγονότος

24.11.2016

Εκδηλώσεις με αντικείμενο τις εναλλακτικές προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών καθώς και τη θρησκευτική μεταστροφή

πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2016

Την Τετάρτη 9 και τη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2016 το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας διοργάνωσε σειρά εκδηλώσεων με αντικείμενο τις εναλλακτικές προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών καθώς και τη θρησκευτική μεταστροφή. Στην Επιστημονική Ημερίδα της 09.11.2016, την οποία συντόνισε ο Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας κ. Εμμανουήλ Περσελής, η προσκεκλημένη ομιλήτρια Καθηγήτρια Mirjam Schambeck (Πανεπιστήμιο Freiburg) δύο διαλέξεις:

 

  • «Για ποιον λόγο οι μετανεωτερικές κοινωνίες δεν μπορούν να αρνηθούν το Μάθημα των Θρησκευτικών – Μια νέα εναλλακτική Πρόταση διδασκαλίας έναντι του παραδοσιακού Ομολογιακού και του Πολυθρησκευτικού Μοντέλου
  • «Θεολογικά Θέματα και η Διδακτική των Θρησκευτικών – Για ποιον λόγο το Διδακτικό Μοντέλο της Συσχέτισης (Συνάντησης) δεν έχει ξοφλήσει»

ενώ στην εκδήλωση της Δευτέρας 14/11/2016, την οποία συντόνισε ο Αναπλ. Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας κ. Βασίλειος Γαϊτάνης, ο γνωστός διανοητής κ. Κλάους Κένεθ ομίλησε με θέμα: 

  • «Η μεταστροφή μου στην Ορθοδοξία».

To ζήτημα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών δεν είναι φλέγον ζήτημα μόνον στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (όπως η Γερμανία) όπου πλέον και το Ισλάμ εντάχθηκε στην Εκπαίδευση ώστε να διδάσκεται μη προσηλυτιστικά από επιστημονικά κατηρτισμένο προσωπικό. Απέναντι στο δίλημμα «μάθημα Θρησκευτικών: ομολογιακό ή θρησκειολογικό», η εντεταλμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το συγκεκριμένο θέμα Καθηγήτρια του Freiburg M. Schambeck προτείνει μία τρίτη επιλογή ώστε τα Θρησκευτικά και η συμμετοχή σε αυτά να μη συμβάλλουν στην «κατάτμηση» της σχολικής τάξης σε διαφορετικές «ομάδες». Σύμφωνα με αυτό οι μαθητές πληροφορούνται από θεολόγους διαφορετικών «πίστεων» το πώς βιώνει έκαστος τις απαντήσεις που εκείνες κομίζουν στα υπαρξιακά ερωτήματα και τα ηθικά διλήμματα που απασχολούν τους μαθητές στην ηλικιακή τους συνάφεια. Έτσι ταυτόχρονα ασκούνται στην αποδοχή της πολυφωνίας των «παραδόσεων» και την κριτική πρόσληψη προτάσεων, στοιχεία που συνιστούν απαραίτητες συνιστώσες για τη λειτουργία μιας σύγχρονης δημοκρατίας. 

Ερευνητές, όπως ο Χάμπερμας διαπιστώνουν ότι τα Θρησκευτικά στο μοντέρνο δημόσιο σχολείο είναι πλέον απολύτως απαραίτητα για να παρέχουν γλωσσική έκφραση και νοηματοδότηση σε βαθιές υπαρξιακές ανάγκες του ανθρώπου. Για να συμβεί, όμως, αυτό οφείλει η Θεολογία μέσω της «τέχνης της συσχέτισης» (Korrelation), που ανέπτυξε ο Γερμανοαμερικανός Τίλιχ, να συν-ομιλήσει στη γλώσσα του μετανεωτερικού ανθρώπου, υποκαθιστώντας «δογματικούς» όρους με σύγχρονους (π.χ. αντί σωτηρίας ευτυχία). 

Και οι δύο εισηγήσεις της εκδήλωσης, οι οποίες όντως αφορούν σε ένα φλέγον θέμα της σημερινής ελληνικής και ευρωπαϊκής πραγματικότητας, είναι αναρτημένες στην η-τάξη του ΕΚΠΑ: 

Έντονα απασχολεί επίσης τις σύγχρονες ανθρωπιστικές επιστήμες το ζήτημα της θρησκευτικής μεταστροφής. Ο Κλάους Κένεθ είναι ένα κλασικό παράδειγμα βίωσης μιας τέτοιας εμπειρίας καθώς διήλθε από όλα τα στάδια της μεταστροφής: 

α) «εγκαταλείποντας» τον Χριστιανισμό ένεκα τραυματικών εμπειριών στην παιδική ηλικία, πέρασε αρκετά χρόνια αναζήτησης, υιοθετώντας σε διαφορετικά μέρη της υφηλίου άλλες θρησκείες, όπως το Ισλάμ και ο Ινδουισμός, ακόμη και εναλλακτικές (όπως ο αποκρυφισμός). 

β) Τελικά, αντιμετωπίζοντας με οξύτητα την απειλή του θανάτου, βίωσε την κορυφαία στο Βιογραφικό του στιγμή της αλλαγής μέσω παράδοξων κλήσεων. 

γ)  Ανακάλυψε την Ορθοδοξία συνυπάρχοντας με μια φωτισμένη μορφή (Γέροντας Σωφρόνιος Σαχάρωφ) σε ένα κοινόβιο του Έσσεξ της Αγγλίας και πλέον ευαγγελίζεται αυτή τη μεταστροφή στον πλησίον και τον συνάνθρωπο.