Κεντρική σελίδα » Ανακοινώσεις και Εκδηλώσεις » Ανακοινώσεις » Γενικές Ανακοινώσεις » Προβολή Γενικής Ανακοίνωσης

Προβολή Γενικής Ανακοίνωσης

26.09.2011

Έκδοση νέου διπλού τεύχους (12/13) περιοδικού "Ζητήματα Επικοινωνίας"

Τμήμα Επικοινωνίας & ΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών

Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας

Το νέο, διπλό τεύχος (12/13) του περιοδικού Ζητήματα Επικοινωνίαςείναι αφιερωμένο στα δρώμενα της επικοινωνίας στον ευρωπαϊκό χώρο. Αφορμή αποτέλεσε το διεθνές συνέδριο με τίτλο «Η Ευρώπη και τα μέσα επικοινωνίας – Νέες τάσεις στην κοινωνική θεωρία και την έρευνα», το οποίο διοργανώθηκε από το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών από κοινού με το ερευνητικό δίκτυο «Επικοινωνία και έρευνα των μέσων ενημέρωσης» της Ευρωπαϊκής Κοινωνιολογικής Ένωσης (EuropeanSociologicalAssociation – ESA).

Ο MichaelJäckelασχολείται με τις αλλαγές στις συνήθειες και στην κοινωνικοποίηση των ατόμων που προέρχονται από τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Η MarinellaBelluati, αναφέρεται στη σημασία των περιφερειακών στρατηγικών επικοινωνίας για τη συγκρότηση μιας Ευρωπαϊκής δημόσιας σφαίρας και εστιάζεται στην ενημέρωση των πολιτών σχετικά με την πολιτική και τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ αναφέρεται στο γενικότερο έλλειμμα πληροφόρησης και συμμετοχής των ευρωπαίων πολιτών. Υποστηρίζει ότι η πληθώρα των μέσων επικοινωνίας δεν συνεπάγεται πλουραλισμό στην ενημέρωση, επειδή τα Μέσα υιοθετούν σχεδόν πανομοιότυπους τρόπους και περιεχόμενα μετάδοσης των ειδήσεων, ενισχύοντας έτσι την πολιτική άγνοια, την αποπολιτικοποίηση και την αποχή.

Τη σχέση και τις επιδράσεις της ελληνικής οικονομικής κρίσης στην αρθρογραφία του ελληνικού και ξένου Τύπου, καθώς και τη διασύνδεσή της με το μέλλον της Ε.Ε., και ιδιαίτερα της Ευρωζώνης, πραγματεύεται το άρθρο των Γιώργου Πλειού, Σταμάτη Πουλακιδάκου, ΚορίναςΚαλπακή, Άλικης Μαρινάκη και Γρήγορη Κάππα. Ενδιαφέρουσες είναι οι συγκρίσεις ως προς το κέντρο βάρους και την επιχειρηματολογία που επιλέγουν τα ελληνικά ΜΜΕ, τα οποία αναφέρονται πρωτίστως σε εθνικές συνέπειες και τρόπους αντιμετώπισης, σε σχέση με τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ, τα οποία επικεντρώνονται περισσότερο στις επιδράσεις της κρίσης στο κοινό νόμισμα και στις οικονομίες των άλλων κρατών-μελών.

Τα αποτελέσματα μιας πρωτότυπης έρευνας για τη χρήση του Διαδικτύου, καθώς και τη σχέση της με την πολιτική επάρκεια και την ελευθερία έκφρασης στο Διαδίκτυο στην ελληνοκυπριακή και τουρκοκυπριακή κοινότητα, αναλύουν στο άρθρο τους οι Νίκος Δεμερτζής, Βασίλης Γιαλαμάς και Δήμητρα Μηλιώνη. Επίσης, εξετάζονται οι διαφορετικές διαστάσεις του ψηφιακού χάσματος και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν την ελευθερία έκφρασης και την άσκηση ελέγχου στο Διαδίκτυο οι δύο κοινότητες.

Οι Κωνσταντίνος Κασάρας, Γεώργιος-Μιχαήλ Κλήμης και Μάρθα Μιχαηλίδου εξετάζουν μια πολύ επίκαιρη πτυχή της μουσικής βιομηχανίας, αυτήν της πειρατείας πολιτιστικών προϊόντων.Οι Ασημίνα Μιχαηλίδου, Hans-JörgTrenz και PieterdeWilde υποστηρίζουν ότι μια οικονομική κρίση, όπως αυτή που πλήττει την Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνει την αναδιάρθρωση ή και τη ριζική αναμόρφωση του πολιτικού συστήματος σε εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο, και ότι ο δημόσιος διάλογος σχετικά με την κρίση διευκολύνει αυτή την αλλαγή, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα να αναδειχθούν και να προβληθούν νέες θέσεις που αμφισβητούν στην πράξη την πολιτική νομιμότητα και τη διανομή εξουσίας του συστήματος.

Οι Στέλιος Παπαθανασόπουλος, Ηλίας Αθανασιάδης, Αχιλλέας Καραδημητρίου, Ιουλία Ντάγκα και Μαρία Ξενοφώντος εξετάζουν σε ποιο βαθμό η παρεχόμενη ενημέρωση από τα μέσα ενημέρωσης στους Έλληνες πολίτες σχετικά αυξάνει ή όχι τη γνώση τους για τα πολιτικά δρώμενα εντός κι εκτός της χώρας.

Στο τέλος του διπλού αυτού τεύχους παρουσιάζονται βιβλιοκρισίες, καθώς και οι γνωστές σελίδες ενημέρωσης, όπου καταγράφονται οι εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα από τον Οκτώβριο του 2010 έως και τον Μάιο του 2011, οι θεματικές των οποίων περιλάμβαναν ζητήματα επικοινωνίας και λειτουργίας των ΜΜΕ.